Πρόγραμμα Οι εξαρτησιογόνες ουσίες

Στο τμήμα Γ1 του Δημοτικού Σχολείου Πεδινής 2020-2021, στην Ευέλικτη Ζώνη και στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας, επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το θέμα “Εξαρτησιογόνες – ψυχοτρόπες ουσίες στη ζωή μας“.

Στην επιλογή του θέματος, μας ώθησε το γεγονός, ότι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα, που απασχολεί τη σύγχρονη κοινωνία, είναι η πρόληψη της εμπλοκής νέων ανθρώπων σε βλαπτικές για την υγεία τους συμπεριφορές.

  1. Στόχοι και σκοποί του προγράμματος:
    • Να γνωρίσουν οι μαθητές τι είναι εξαρτησιογόνες – ψυχοτρόπες ουσίες και πώς μπορούν αυτές να επηρεάσουν την υγεία τους.
    • Να αποκτήσουν οι μαθητές γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις που θα τους βοηθήσουν να αντιστέκονται και να αντιμετωπίζουν με επιτυχία δύσκολες καταστάσεις, που μπορούν να τους οδηγήσουν στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών.
    • Να γνωρίσουν οι μαθητές τι σημαίνουν οι λέξεις:
      • Περιέργεια
      • Ικανοποίηση
      • Ευτυχία
      • Χαρά
      • Φόβος
      • Θάρρος
      • Έπαρση
      • Πίεση από συνομιλίκους
      • Πραγματική φιλία
    • Να γνωρίσουν τους λόγους που στηρίζουν την παρόρμηση των νέων ατόμων προς τις εξαρτησιογόνες ουσίες.
  2. Δραστηριότητες:
    • Σε κάθε δίωρο του προγράμματος διαβάζαμε μια ιστορία από το βιβλίο “Ο κήπος με τις 11 γάτες”. Στη συνέχεια ακολουθούσε συζήτηση, η οποία διεξάγονταν περισσότερο από τους μαθητές και ο δάσκαλος είχε το ρόλο του συντονιστή.
    • Σε αυτές τις συζητήσεις, τα θέματα που κυριαρχούσαν ήταν για τις “φοβίες” των μαθητών, για την “περιέργεια” των παιδιών να δοκιμάζουν οτιδήποτε καινούργιο, για τις “πιέσεις” οποιασδήποτε μορφής που ασκούνται πάνω τους, για τις συναναστροφές τους με τους μεγαλύτερους, κ.α.
    • Επίσης υπήρχαν ιστορίες, όπως π.χ. η ιστορία με τίτλο: “Ο γάτος Σιάμ και το μαγικό φίλτρο”, στις οποίες χρειάζονταν να γίνει κάποια δραματοποίηση της ιστορίας.
      Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα βοηθήθηκαν οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να αντιστέκονται σε εκείνους που θέλουν να τους προσφέρουν εξαρτησιογόνες ουσίες.
    • Επίσης κάναμε διάφορες έρευνες σε επίπεδο τάξης, όπως π.χ. για να διαπιστώσουμε τι πιστεύει ο καθένας ατομικά στην ερώτηση: “Τι είναι ο φίλος;” τα αποτελέσματα της οποία βοήθησαν τους μαθητές να καταλάβουν με ποιους πρέπει να κάνουν παρέα και ποιους θα πρέπει να αποφεύγουν.
    • Σε μια άλλη έρευνα σε επίπεδο τάξης, φτιάξαμε ένα κατάλογο “φόβων” των μαθητών, οι οποίοι μπορούν να οδηγήσουν ενίοτε στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, λόγω αδυναμίας του ατόμου να ξεπεράσει κάποιους από τους φόβους του σε μερικές περιπτώσεις.
    • Επίσης, έγιναν αναφορές σε εξαρτησιογόνες ουσίες που γνωρίζουν οι μαθητές (π.χ. βενζινόκολλα, διαλυτικά χρωμάτων, υγραέριο, κ.α.)

Ο εκπαιδευτικός

Αθανάσιος Κοσμάς

Posted in Δραστηριότητες, Εκπαιδευτικές δραστηριότητες.