Οδηγίες για γονείς – μαθητές

Περιεχόμενα


  • Τι είναι τηλεκπαίδευση
    Στην παραδοσιακή παροχή εκπαίδευσης οι εκπαιδευτής – εκπαιδευόμενος βρίσκονται στον ίδιο φυσικό χώρο, στον ίδιο χρόνο όπου παρέχεται η εκπαίδευση με πλήθος οπτικών και λεκτικών ερεθισμάτων χρησιμοποιώντας έντυπο και ψηφιακό υλικό.
    Μέσω της Τηλεκπαίδευσης μπορεί να παρασχεθεί εκπαίδευση χωρίς τη φυσική παρουσία εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου χρησιμοποιώντας ψηφιακό υλικό.
    Η Τηλεκπαίδευση χωρίζεται σε δυο κατηγορίες τη Σύγχρονη και την Ασύγχρονη
    Στη Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα άμεσης (σύγχρονης) επικοινωνίας εκμεταλλευόμενοι την υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης (teleconference). Σε αυτή την περίπτωση η διδασκαλία μοιάζει αρκετά με την συμβατική διδασκαλία, καθώς η αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευομένου υλοποιείται σε «πραγματικό χρόνο». Απλά, διδάσκων και ακροατήριο βρίσκονται σε διαφορετικούς χώρους. Όσο πιο εξελιγμένες είναι οι υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης, τόσο πιο αναβαθμισμένη είναι η επικοινωνία των συμμετεχόντων, προσεγγίζοντας ολοένα και περισσότερο την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη.
    Στην Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση, όπου οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτές-εκπαιδευόμενοι) δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας (ασύγχρονη). Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ψηφιακό και παρέχεται στον εκπαιδευόμενο κατά κανόνα με τη βοήθεια υπηρεσιών του διαδικτύου με δύο τρόπους: (α) είτε σταδιακά με την πορεία του μαθήματος, όπου ο καθηγητής καθορίζει την ροή της διδασκαλίας, (β) είτε ολόκληρο στην έναρξη του μαθήματος, όπου ο εκπαιδευόμενος προγραμματίζει ατομικά τον ρυθμό μάθησης.
    Πίνακας 1: Διαφορές μεταξύ των μορφών εκπαίδευσης

    Είδος Εκπαίδευσης Χώρος Χρόνος Εκπαιδευτικό Υλικό
    Παραδοσιακή Ίδιος Ίδιος Έντυπο και ψηφιακό
    Σύγχρονη Διαφορετικός Ίδιος Ψηφιακό
    Ασύγχρονη Διαφορετικός Διαφορετικός Ψηφιακό

    Η ασύγχρονη και η σύγχρονη τηλεκπαίδευση δεν εφαρμόζονται απαραίτητα ανεξάρτητα μεταξύ τους για την υλοποίηση μιας σειράς μαθημάτων, καθώς δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά η μία προς την άλλη. Αντίθετα, συχνά χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και οι δύο αυτές τεχνολογίες, ώστε να συμπληρώνουν η μία την άλλη και να γίνεται εκμετάλλευση των πλεονεκτημάτων και των δύο. Για παράδειγμα, μία εισήγηση θα μπορούσε να γίνει με την χρήση υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης και στην συνέχεια το εκπαιδευτικό υλικό (σημειώσεις, ασκήσεις κλπ) ή και το video του μαθήματος να διανεμηθεί από υποδομές της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Επίσης, σε μαθήματα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης είναι δυνατόν (αν όχι απαραίτητο) κατά καιρούς να υλοποιούνται κάποιες ώρες τηλεδιάσκεψης, για την άμεση επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευμένων.
    Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας η εξ αποστάσεως διδασκαλία όπως αυτή εφαρμόζεται στη διάρκεια εφαρμογής των μέτρων προστασίας από τον Κωροναϊό, δεν υποκαθιστά το μάθημα στην τάξη. Στόχος δεν είναι η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η διατήρηση της επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία.

Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  • Εφαρμογή Τηλεκπαίδευσης
    • Συμμετέχοντες
      Η εφαρμογή της Τηλεκπαίδευσης γίνεται από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές του Σχολείου.
    • Διαμόρφωση προγράμματος
      Οι διευθυντές/διευθύντριες των σχολείων, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, διαμορφώνουν το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.να ακούει τη συνομιλία του δωματίου.
    • Δημιουργία λογαριασμού μαθητή στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.)
      Οι γονείς δημιουργούν για τα παιδιά τους λογαριασμό στο Π.Σ.Δ. προκειμένου να χρησιμοποιούν το σύνολο των υπηρεσιών του. Αναλυτικές οδηγίες υπάρχουν στη σχετική σελίδα του σχολείου μας. Οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν τους γονείς σε περίπτωση που δεν γνωρίζουν τον αριθμό μητρώου του μαθητή. Η Ομάδα Υποστήριξης συντονίζει και επικουρεί σε όλη τη διαδικασία τους γονείς.
  • Πρόγραμμα Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
    Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) σε Συνεργασία με το  (ΥΠΑΙΘ) υλοποίησε την τηλεδιάσκεψη Webex για εκπαιδευτικούς με την πλατφόρμα Cisco WebEx, με πιστοποίηση από την κεντρική του υπηρεσία πιστοποίησης (sso) του ΠΣΔ.
  • Κάθε εκπαιδευτικός έχει μια ξεχωριστή ψηφιακή αίθουσα που χαρακτηρίζεται από τη διεύθυνσή της και ένα 10ψήφιο αριθμό. Η πρόσβαση των μαθητών στην ψηφιακή τάξη του εκπαιδευτικού γίνεται χωρίς κάποιο κωδικό.
    Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν με σταθερό υπολογιστή, φορητό, tablet, smartphone, ή ακόμη και με σταθερό τηλέφωνο χωρίς καν σύνδεση στο internet.

    • Η πρόσβαση από σταθερό ή φορητό υπολογιστή προϋποθέτει σύνδεση στο internet.
      Η πρόσβαση γίνεται μέσω του προγράμματος περιήγησης στο Internet (π.χ. Internet Explorer, Firefox, Edge, Chrome), ακολουθώντας το σύνδεσμο της αίθουσας του κάθε εκπαιδευτικού. Κατά την είσοδο στην τάξη του εκπαιδευτικού, χρειάζεται να αποδεχτούμε το πρόγραμμα περιήγησης να κάνει χρήση του μικροφώνου και της κάμερας του υπολογιστή μας (αν είναι διαθέσιμη).
      Δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξη κάμερας. Χρειάζεται να υπάρχουν ηχεία για να ακούγεται ο ήχος του μαθήματος.
      Εναλλακτικά, για υπολογιστές με Windows, δίνεται η δυνατότητα να εγκατασταθεί το λογισμικό Webex από εδώ: https://minedu-primary.webex.com/webappng/sites/minedu-primary/dashboard/download
    • Η πρόσβαση από tablet ή κινητό γίνεται με την εγκατάσταση της δωρεάν εφαρμογής: Για Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cisco.webex.meetings και για IOS https://itunes.apple.com/us/app/cisco-webex-meetings/id298844386 .
      Και σε αυτή την περίπτωση απλά κάνουμε κλικ στο σύνδεσμο του δωματίου του κάθε εκπαιδευτικού και συνδεόμαστε μέσω της κατάλληλης εφαρμογής.
      Xρειάζεται να έχουμε πρόσβαση στο Internet, είτε μέσω WIFI είτε μέσω δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Δεν υπάρχει χρέωση για τα δεδομένα κινητής τηλεφωνίας για την εφαρμογή Cisco Webex.
    • Όταν δεν υπάρχει διαθέσιμος υπολογιστής, tablet, smartphone ή δεν υπάρχει σύνδεση στο Internet, η σύνδεση στην ψηφιακή αίθουσα του κάθε εκπαιδευτικού γίνεται καλώντας (με αστική χρέωση) από σταθερό τηλέφωνο τον αριθμό 2119902394 ή 2111981029.
      Ζητείται ο 10-ψήφιος κωδικός του δωματίου του κάθε εκπαιδευτικού ακολουθούμενος από το πλήκτρο της δίεσης (hash – #). Με αυτόν τον τρόπο μπορεί ο μαθητής να ακούει τη συνομιλία της ψηφιακής αίθουσας.
  • Τα μαθήματα διδάσκονται Σύγχρονα (τηλεδιάσκεψη σε πραγματικό χρόνο μέσω του συστήματος Cisco Webex), από την Τετάρτη 17-11-2020 τις ώρες  από 14:00 έως τις 17:10. Η παρακολούθησή τους είναι υποχρεωτική.
    Κάθε ώρα διαρκεί 30 λεπτά ακολουθούμενη από 10λεπτο διάλειμμα.
    Οι μαθητές συνδέονται στο κάθε μάθημα ακολουθώντας το σύνδεσμο του κάθε εκπαιδευτικού στον υπολογιστή, κινητό, tablet ή πληκτρολογώντας τον 10ψήφιο αριθμό του εκπαιδευτικού στο σταθερό τηλέφωνο (περισσότερες πληροφορίες πιο πάνω).
    Καλό είναι να συνδέονται οι μαθητές ένα με δυο λεπτά νωρίτερα πριν την έναρξη του μαθήματος, για την αντιμετώπιση τυχόν εμφανιζόμενων δυσκολιών.
    Το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε τμήματος θα αποσταλεί τη Δευτέρα 16-11-2020 το μεσημέρι με e-mail σε κάθε γονέα και θα κοινοποιηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.
    Την ίδια ημέρα, πάλι μέσω e-mail, θα σταλούν σε κάθε γονέα οι σύνδεσμοι των ψηφιακών αιθουσών των εκπαιδευτικών του τμήματος, καθώς και οι 10ψήφοι αριθμοί.
    Οι ώρες των μαθημάτων της Σύγχρονης τηλεκπαίδευσης διαμορφώνονται ως ακολούθως:

    • ώρα: 14:10 – 14:40
      Διάλειμμα: 14:40 – 14:50
    • ώρα: 14:50 – 15:20
      Διάλειμμα: 15:20 – 15:30
    • ώρα: 15:30 – 16:00
      Διάλειμμα: 16:00 – 16:10
    • ώρα: 16:10 – 16:40
      Διάλειμμα: 16:40 – 16:50
    • ώρα: 16:50 – 17:20

.

  • Πρόγραμμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης
    Με την Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση, οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτές-εκπαιδευόμενοι) δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας, όπως γίνεται π.χ. στη Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ψηφιακό και παρέχεται στους μαθητές με τη βοήθεια υπηρεσιών του διαδικτύου με δύο τρόπους: (α) είτε σταδιακά με την πορεία του μαθήματος, (β) είτε ολόκληρο στην έναρξη του μαθήματος.
    Χρησιμοποιείται συμπληρωματικά με τη Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση. Για παράδειγμα, μία εισήγηση θα μπορούσε να γίνει με την χρήση υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης και στην συνέχεια το εκπαιδευτικό υλικό (σημειώσεις, ασκήσεις κλπ) να διανεμηθεί μέσω της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
    Το εκπαιδευτικό υλικό που παρέχεται μέσω της Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης είναι ποικίλου περιεχομένου, και βάση του βαθμού διάδρασης του μαθητή, κατηγοριοποιείται στις ακόλουθες κατηγορίες:

    • Εκπαιδευτικό υλικό αυξημένης διάδρασης:
      • Κουίζ
      • Σταυρόλεξo
      • Συμπλήρωση κενού
      • Πολλαπλή επιλογή
      • Αντιστοίχιση
      • Συγγραφή εργασίας μέσω online επεξεργαστή κειμένου
      • Συνεργατική συγγραφή (wiki)
      • Δημιουργία λεξικού
    • Εκπαιδευτικό υλικό περιορισμένης διάδρασης:
      • Κείμενα – βιβλία pdf (αναγνώσιμα από όλες τις ψηφιακές συσκευές, ανεξαρτήτου τύπου ή λειτουργικού συστήματος)
      • Εικόνες
      • Ανέβασμα αρχείου δημιουργημένο τοπικά στον Η/Υ του εκπαιδευόμενου
  • Οι πλατφόρμες – τα μέσα δηλαδή με τα οποία γίνεται η διανομή του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στους μαθητές είναι οι E-me και E-Class. Ο εκάστοτε εκπαιδευτικός επιλέγει ποια πλατφόρμα – μέσο θα χρησιμοποιήσει για το μάθημά του.
    Απαραίτητη προϋπόθεση για να χρησιμοποιήσει ο μαθητής τις πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας (E-me, E-Class), είναι να διαθέτει λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
  • Οδηγίες χρήσης της Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης από το Υπουργείο Παιδείας:
  • Οδηγίες για την πλατφόρμα E-me:

Επιστροφή στα Περιεχόμενα